:: سایرتعریف ها و مفاهیم ترجمان دانش


سایرتعریف ها و مفاهیم ترجمان دانش

ترجمان دانش شامل مراحل بررسی کیفی و به کارگیری شواهد ناشی از تحقیقات به شکلی فهمیدنی و مرتبط با زمینه و هدف بهبودی و ارتقای پیش آگهی کاربران آن است. ترجمان دانش مفهومی پیچیده و چندبعدی است که لازمه آن درک جامع از مکانیسم ها، روش ها، شاخص ها، عوامل فردی و اجتماعی و تعامل بین این عوامل است. تبادل، تولید و کاربرد اخلاقی دانش در سیستمی مرکب از تعاملات بین پژوهشگران و کاربران که ازطریق افزایش بهره برداری از منافع حاصل از پژوهش موجب ارتقای سلامت، محصولات و خدمات مؤثرتر و تقویت نظام مراقبت از سلامت می شود. تولید و تبادل و کاربرد دانش توسط ذی نفعان مربوط که با افزایش منافع حاصل از نوآوری ها و ابداعات منطقه ای و جهانی، زمینه ساز تقویت نظام های مراقبت از سلامت و ارتقای سلامت انسان ها می شود. ترجمان دانش به معنای تبادل و سنتز و کاربرد

یافته های تحقیق به واسطه ی سیستم پیچیده ای از ارتباطات متقابل بین محققان و استفاده کنندگان از دانش است. به بیان دیگر، ترجمان دانش تسریع کننده ی چرخه ی دانش تا  «سؤال پژوهش» است. ترجمان دانش، فرایندی است که همه ی فعالیت ها از زمان شکل گیریا در بر می گیرد، نه اینکه تنها از اتمام پژوهش شروع شود. ترجمان دانش به طور « ایجاد تغییر «بالقوه شامل فرایندی است که تمام فعالیت ها شامل تولید، انتقال و عمل به دانش را شامل می گردد. این اصطلاح، اصطلاحی چترگونه است که دربرگیرنده ی همه ی مراحلی است که دانش تولیدی را به مرحله ی عمل منتهی می کند. ترجمان دانش عملکردی واحد نیست بلکه مجموعه ای از فعالیت هایی است که بر اساس نوع تحقیق، زمان و نوع مخاطبان تغییر می کند.

در انتشار دانش، محقق عنوان تحقیق را انتخاب و تحقیق می کند و تصمیم گیرنده ممکن است از این نتایج استفاده نماید؛ ولی در ترجمان دانش محقق و تصمیم گیرنده از ابتدا و با مشارکت هم عنوان تحقیقاتی را انتخاب می کنند و در تمام مراحل اجرای تحقیق و کاربرد آن در تعامل با هم قرار دارند. به عبارت دیگر، در فعالیت های انتشار دانش مثل چاپ مقاله، انتقال و افزایش آگاهی صورت می گیرد؛ ولی در فعالیت های انتقال دانش ناشی از ترجمان دانش، انتقال دانش با هدف تغییر رفتار صورت می گیرد. ترجمان دانش گره زننده ی تحقیق و عمل ازطریق ارتباطات است. محوریت ترجمان دانش را مشارکت و همکاری و تماس شخصی بین محققان و استفاده کنندگان دانش تشکیل می دهد. ترجمان دانش فرایندی است که دانش را به عرصه ی عمل منتقل کرده است و درواقع به معنای کاربردی کردن و نه صرفاً کاربردی بودن نتایج تحقیق است. ترجمان دانش با انتقال نتایج تحقیق به ذی نفعان به دنبال ایجاد تغییر در سطح آگاهی و رفتار آنان است. ترجمان دانش زنجیره ای است که با ایده ی پژوهش شروع و با کاربرد نتایج پژوهش و تغییر رفتار در مخاطبان آن اتمام می یابد. ترجمان دانش، استفاده کنندگان را از دانش آگاه می نماید و به طور خلاصه، ترجمان دانش ختم شدن تحقیق به عمل است. ترجمان آن«ترجمان دانش» دانش کاربردی کردن آن چیزی است که می دانیم؛ به عبارت دیگر، تعریف

را به مراتب فراتر از در دسترس قراردادن پژوهش ها ازطریق مجاری معمول چون مجلات علمی و ارائه ی مطلب در همایش ها دانسته است که شامل استخراج پیام های اصلی یا مفاهیم اساسی از دل نتایج تحقیق و رساندن آن ها به گروه های مخاطب مشخص است.


تعداد بازدید این صفحه: 76