:: تعریف ترجمان دانش ازنظر گراهام و مؤسسه ملی تحقیقات ناتوانی و توانبخشی


تعریف ترجمان دانش ازنظر گراهام و مؤسسه ملی تحقیقات ناتوانی و توانبخشی

در سال 2006 میلادی گراهام و همکاران، 29 اصطلاح مرتبط با ترجمان دانش که در انتشارات33  مرکز به کار رفته بود، همچون تبادل دانش، کاربرد دانش، تحقیق ترجمه شده 3 و بسیج دانش 4 را ارائه نمودند. اگرچه اصطلاح ترجمان دانش ممکن است شبیه به انتشار دانشتصور شود، تفاوت در این است که در ترجمان دانش تأکید بر کیفیت تحقیق قبل از انتشار و کاربرد آن در سیستم است. در واقع ترجمان دانش نیازمند هماهنگی و بهبود فرایند در سیستم پیچیده ای به منظور تغییر رفتار و پیش آگهی بیماران است. علاوه بر آن در ترجمان دانش به منزله ی فرایند فعال و مداخله ای است که تمام مراحل بین تولید دانش جدید و کاربرد و بهره مندی از آن را برای ایجاد پیش آگهی برای جامعه شامل می شود. مؤسسه ی ملی تحقیقات ناتوانی و توانبخشی تعریف خود از ترجمان دانش را به صورت فرایند فعال و چندبعدی که طی آن دانش منتج از تحقیق باعث ارتقای زندگی افراد ناتوان و مشارکت بیشتر آن ها در جامعه می شود، ارائه کرده است. با استناد به تعریف مؤسسات تحقیقات سلامت کانادا، مرکز ملی انتشار تحقیقات مربوط به ناتوانی 4 در سال 2005 میلادی، تعریف خود از ترجمان دانش را مرور مشارکتی و سیستماتیک، ارزیابی، تعیین، تجمع و کاربرد عملی « : به صورت زیر ارائه داد

تحقیقات با کیفیت مطلوب درزمینه ی ناتوانی و توانبخشی از جانب ذی نفعان به منزله ی ارتقای سلامت افراد ناتوان؛ به عبارت دیگر، ترجمان دانش کاربرد عملی تحقیقات با کیفیت است که برآمده از مرور سیستماتیک و مشارکتی ذی نفعان به منظور توسعه ی زندگی افراد ناتوان است.

ترجمان دانش استفاده از نتایج تحقیقات را تسهیل می نماید تا فاصله آنچه که می دانیم و آنچه را که به آن عمل می کنیم به حداقل برساند؛ ازاین رو دانش را به عمل منتهی می کند.


تعداد بازدید این صفحه: 72