:: تعریف ترجمان دانش ازنظر مؤسسات تحقیقات سلامت کانادا


تعریف ترجمان دانش ازنظر مؤسسات تحقیقات سلامت کانادا

باید گفت که در تعریف ترجمان دانش و روش های اعمال آن توافق نظر کامل وجود ندارد؛ بنابراین انتخاب کلیدواژه های مناسب و صحیح به منظور دستیابی به مستندات مدنظر بسیار حائز اهمیت است. در انتقال دانش به دلیل جدیدبودن این دانش، به نظر می رسد واژه ها استاندارد نشده اند و واژه های مشترکی در سراسر دنیا استفاده نمی گردد؛ برای نمونه،

پژوهشگران کانادایی از واژه ترجمان دانش 1 و در آمریکا و انگلیس از واژه های کاربرد دانش بیشتر استفاده می شود؛ بنابراین هنگام جست وجو در منابع باید به کلیدواژه های متنوع مرتبط با ترجمان دانش دقت داشت. بر این اساس کاربرد و اهمیت اصطلاح ترجمان دانش درزمینه ی سلامت عمومی، پزشکی و تحقیقات توانبخشی روزافزون است. شایع ترین تعریف کاربردی ترجمان دانش را مؤسسات تحقیقات سلامت کانادا در سال 2000 میلادی ارائه کرد.

تبادل، سنتز و کاربرد اخلاقی دانش در مجموعه تعامل « این مؤسسات ترجمان دانش را بین محققان و استفاده کنندگان دانش در جهت تسریع منافع ناشی از تحقیقات به منظور ارتقای سلامت، ارائه ی خدمات و محصولات مؤثرتر و سیستم سلامت تعریف کردند. درواقع تعریف مؤسسه ی سلامت کانادا از ترجمان دانش » مستحکم تر به صورت بالقوه دربرگیرنده ی تمامی بخش های جامعه و شامل همه ی فعالیت های تولید دانش تا استفاده از آن است و هدف از آن ارتقای سلامت افراد جامعه است. از آن زمان به بعد تعاریف دیگری نیز برای ترجمان دانش ارائه شده است؛ برای مثال دانشکده ی پزشکی تورنتوی کانادا ترجمان دانش را به کاربستن مؤثر و مبتنی بر زمان اطلاعات مبتنی بر شواهد در عمل توسط کارشناسان سلامت به منظور تحقق پیش آگهی مطلوب و به حداکثر رساندن توان سیستم سلامت می داند.


تعداد بازدید این صفحه: 88